20 hemligheter piloten aldrig berättar..


1. För lite bränsle

Jag är ständigt under hård press att ta med mindre bränsle än vad jag skulle önska. Flygbolagen försöker alltid tjäna så mycket pengar som möjligt.


2. Därför försenas flyget

Ibland får vi varken lunchraster eller tid att äta. Vi måste försena flygningar så att vi kan få mat.

 

3. Hemliga motorhaverier

Vi berättar bara för passagerarna vad de behöver veta. Vi talar inte om saker som kan skrämma dem. Du kommer därför aldrig att höra piloten säga: "Mina damer och herrar, vi har ett motorhaveri," även om det är sant.

 

4. Flyger 16 timmar utan rast

Sanningen är att vi är utmattade. Våra regler tillåter oss att vara i tjänst 16 timmar utan rast. Det är många fler timmar än en lastbilschaufför får köra.


5. Kaffe i 650 kilometer i timmen

När vi är på 11 000 meters höjd och flyger i 650 kilometer i timmen, i ett plan som kan hamna i turbulens när som helst, så kan flygvärdinnorna gå runt och servera kaffe och Chateaubriand. Men när vi är på marken, på plan asfalt, i 15 kilometer i timmen, så måste man vara fastspänd som i en rallybil.

 

6. Omöjligt att landa smidigt

På vissa flygplatser med riktigt korta landningsbanor kan du inte få en smidig landning oavsett hur bra du är.

 

7. Trixar med statistiken

Nej, du inbillar dig inte. Flygbolagen har justerat ankomsttiden för att förbättra statistiken. De säger att flighten tar två timmar fast den i själva verket bara tar en timme och 45 minuter.

 

8. Riktig kraftig turbulens

Det är en sak om piloten tänder bältesskylten för passagerarna. Men om han säger till flygvärdinnorna att sitta ner, då ska du spetsa öronen. Det innebär att det kommer bli riktigt kraftig turbulens.

 

9. Slätar över allvaret i nödsituationer

Det finns inget som heter "landning på vatten". Det kallas för att krascha i havet.


10. Ditt barn kan bli en projektil

Är det säkert att flyga med en baby i knät? Nej, det är extremt farligt. Om planet bromsar in kraftigt kommer du sannolikt att tappa taget om ditt barn och han eller hon flyger i väg som en projektil.


11. Ingen "säker plats" i planet

Det finns ingen "säkraste platsen" på ett flygplan. Vid en olycka kan passagerarna i främre delen dö lika sannolikt som de i flygplanets bakre del.

 

12. Vad som kan hända om vi inte stänger av mobiltelefonerna

Folk förstår inte varför de inte kan använda sina mobiltelefoner. Vad som kan hända är att 12 personer beslutar sig för att ringa någon strax före landning, och jag kan då få en felaktig uppgift på instrumentpanelen som säger att vi är på högre höjd än vad vi egentligen befinner oss på.

 

13. Piloter som inte fått sova

När du kliver på flygplanet klockan 07:00, vill du då att din pilot ska vara utvilad och redo? De hotell flygbolagen bokar åt oss ligger i dåliga områden, de är lyhörda och de har vägglöss.

 

14. Därför är det kallt på flyget

Kallt på flygplanet - det är flygpersonalens fel. Vi bråkar ständigt med dem om temperaturen i flygplanet. De rör sig fram och tillbaka i gångarna och de ringer därför hela tiden och ber oss sänka temperaturen, medan jag vet att de flesta passagerarna fryser.


15. Så blir du smittad på flyget

De flesta människor blir inte sjuka efter resan på grund av luften de andats på flygplanet, utan på grund av vad de vidrört. Utgå alltid i från att brickbordet och knappen för att skjuta ryggstödet inte har torkats av.

 

16. Sitt i fronten

Luften i ett flygplan transporteras från fronten till den bakre delen. Så om du verkligen vill ha fräsch luft eller inte vill bli för varm, så ska du sitta så nära fronten som möjligt. Flygplan är i allmänhet varmast i den bakre delen.

 

17. Piloter som sover bakom spakarna

Händer det att piloter sover? Definitivt. Ibland är det bara en tio minuters tupplur, men det händer.

 

18. Är det för billigt att flyga?

Kom ihåg detta innan du klagar på att kostnaden för en biljett: En flygresa i dag kostar ungefär lika mycket som på 1980-talet.


19. Flyger med en trasig motor

Du hör aldrig en pilot säga "En av våra motorer har gått sönder". Vad de säger istället: "En av våra motorer ger en felindikation" (Men mer troligt är att de inte säger någonting alls. De flesta plan kan nämligen flyga med bara en fungerande motor.)


20. Alltid beredd på det värsta

Folk tror att flygplan kan flyga av sig själva. Tro mig, det är inte sant. De kan flyga av sig själv ibland. Men piloten har alltid händerna på kontrollerna i väntan på att något ska gå fel ...och fel blir det.

 

Källa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0