20 hemligheter piloten aldrig berättar..
1. För lite bränsle
Jag är ständigt under hård press att ta med mindre bränsle än vad jag skulle önska. Flygbolagen försöker alltid tjäna så mycket pengar som möjligt.
2. Därför försenas flyget
Ibland får vi varken lunchraster eller tid att äta. Vi måste försena flygningar så att vi kan få mat.
3. Hemliga motorhaverier
Vi berättar bara för passagerarna vad de behöver veta. Vi talar inte om saker som kan skrämma dem. Du kommer därför aldrig att höra piloten säga: "Mina damer och herrar, vi har ett motorhaveri," även om det är sant.
4. Flyger 16 timmar utan rast
Sanningen är att vi är utmattade. Våra regler tillåter oss att vara i tjänst 16 timmar utan rast. Det är många fler timmar än en lastbilschaufför får köra.
5. Kaffe i 650 kilometer i timmen
När vi är på 11 000 meters höjd och flyger i 650 kilometer i timmen, i ett plan som kan hamna i turbulens när som helst, så kan flygvärdinnorna gå runt och servera kaffe och Chateaubriand. Men när vi är på marken, på plan asfalt, i 15 kilometer i timmen, så måste man vara fastspänd som i en rallybil.
6. Omöjligt att landa smidigt
På vissa flygplatser med riktigt korta landningsbanor kan du inte få en smidig landning oavsett hur bra du är.
7. Trixar med statistiken
Nej, du inbillar dig inte. Flygbolagen har justerat ankomsttiden för att förbättra statistiken. De säger att flighten tar två timmar fast den i själva verket bara tar en timme och 45 minuter.
8. Riktig kraftig turbulens
Det är en sak om piloten tänder bältesskylten för passagerarna. Men om han säger till flygvärdinnorna att sitta ner, då ska du spetsa öronen. Det innebär att det kommer bli riktigt kraftig turbulens.
9. Slätar över allvaret i nödsituationer
Det finns inget som heter "landning på vatten". Det kallas för att krascha i havet.
10. Ditt barn kan bli en projektil
Är det säkert att flyga med en baby i knät? Nej, det är extremt farligt. Om planet bromsar in kraftigt kommer du sannolikt att tappa taget om ditt barn och han eller hon flyger i väg som en projektil.
11. Ingen "säker plats" i planet
Det finns ingen "säkraste platsen" på ett flygplan. Vid en olycka kan passagerarna i främre delen dö lika sannolikt som de i flygplanets bakre del.
12. Vad som kan hända om vi inte stänger av mobiltelefonerna
Folk förstår inte varför de inte kan använda sina mobiltelefoner. Vad som kan hända är att 12 personer beslutar sig för att ringa någon strax före landning, och jag kan då få en felaktig uppgift på instrumentpanelen som säger att vi är på högre höjd än vad vi egentligen befinner oss på.
13. Piloter som inte fått sova
När du kliver på flygplanet klockan 07:00, vill du då att din pilot ska vara utvilad och redo? De hotell flygbolagen bokar åt oss ligger i dåliga områden, de är lyhörda och de har vägglöss.
14. Därför är det kallt på flyget
Kallt på flygplanet - det är flygpersonalens fel. Vi bråkar ständigt med dem om temperaturen i flygplanet. De rör sig fram och tillbaka i gångarna och de ringer därför hela tiden och ber oss sänka temperaturen, medan jag vet att de flesta passagerarna fryser.
15. Så blir du smittad på flyget
De flesta människor blir inte sjuka efter resan på grund av luften de andats på flygplanet, utan på grund av vad de vidrört. Utgå alltid i från att brickbordet och knappen för att skjuta ryggstödet inte har torkats av.
16. Sitt i fronten
Luften i ett flygplan transporteras från fronten till den bakre delen. Så om du verkligen vill ha fräsch luft eller inte vill bli för varm, så ska du sitta så nära fronten som möjligt. Flygplan är i allmänhet varmast i den bakre delen.
17. Piloter som sover bakom spakarna
Händer det att piloter sover? Definitivt. Ibland är det bara en tio minuters tupplur, men det händer.
18. Är det för billigt att flyga?
Kom ihåg detta innan du klagar på att kostnaden för en biljett: En flygresa i dag kostar ungefär lika mycket som på 1980-talet.
19. Flyger med en trasig motor
Du hör aldrig en pilot säga "En av våra motorer har gått sönder". Vad de säger istället: "En av våra motorer ger en felindikation" (Men mer troligt är att de inte säger någonting alls. De flesta plan kan nämligen flyga med bara en fungerande motor.)
20. Alltid beredd på det värsta
Folk tror att flygplan kan flyga av sig själva. Tro mig, det är inte sant. De kan flyga av sig själv ibland. Men piloten har alltid händerna på kontrollerna i väntan på att något ska gå fel ...och fel blir det.